Waarom ik, als storyteller, soms een beroep doe op ChatGPT
Een openhartige bekentenis en ode aan menselijke verhalen van Elisa Maenhout van E-stories
Als storyteller hou ik ervan om verhalen te horen en te lezen, met mijn grootste focus op ondernemersverhalen. Waarom iemand doet wat hij doet, hoe hij dat doet en voor wie. Het hele proces vooraf, tussendoor, en zijn toekomstvisie, the highs, the lows.
Veel collega-ondernemers kunnen dat moeilijk onder leesbare, geschreven woorden brengen. Ik help hen daar graag bij. En nee, een copywriter ben ik niet. Met schrijven vanuit je gevoel, kan je, volgens mij, nooit fout doen. Op die manier bereik je ook sneller wie je wil bereiken. Je weet wel, die ideale klant.
En als dat schrijven in de pure zin van het woord niet zo vlotjes lukt, mogen we dan een tool zoals ChatGPT gebruiken? Ik vind van wel. En ja, dat kan ook als je wil schrijven mét gevoel.
Zelf gebruik ik ChatGPT in dat kader vooral als het nieuwe Google en als mijn eindeloze woordenboek. Als grote inspiratiebron voor andere omschrijvingen, sterkere woorden, dus.
Onlangs stelde ik deze vraag aan ChatGPT:
Deze prompt had als doel een woord te vinden voor de letter J in mijn nieuwe nummerplaat. Niet bepaald relevant voor storytelling, zou je denken. Maar dit bracht mij wel een stukje inspiratie als ik de volgende keer mezelf voorstel op mijn socialemediakanalen of tijdens netwerkmomenten. Bij een regeneratie kreeg ik het woord joviaal, ik voegde er als eigenschap ‘sociaal’ aan toe.
Een nieuwsbrief schrijven met een bijhorende social media post nadat je een interview afnam van iemand? Dan kan je ChatGPT voeden met het interview en deze vraag stellen: geef me een nieuwsbericht van 200 woorden en maak hiervan ook een post voor sociale media. Dan krijg je een voorstel. Voelt het niet juist aan, kan je deze opnieuw genereren.
ChatGPT kan jou dus helpen om content voor je verhaal te verzamelen. Wat je eruit haalt en krijgt, is afhankelijk van hoeveel informatie je de tool geeft. Wees wel steeds waakzaam bij het gebruiken van deze teksten: zoekmachines herkennen copy die aangeleverd werd door AI-tools. De kans bestaat dat deze dan niet aanzien wordt als natuurlijk en origineel, en je dus lager gerankt zal worden in Google.
Dus doe jezelf en je doelpubliek een groot plezier: gebruik de tool als het je helpt je schrijfvrees te overwinnen, maar neem niet alles klakkeloos over. Blijf het je eigen stem geven. Blijf je authentieke zelf naar voren schuiven. Als iedereen zichzelf laat helpen door dergelijke technologie, dan wordt de mens achter het verhaal des te belangrijker.
Oorspronkelijk geschreven voor en verschenen in Overondernemers.be magazine.
Wil je graag nog meer tips over hoe je je eerste kleine stapjes in online zichtbaarheid kunt zetten?