Stap voor stap meer zelfvertrouwen op sociale media
We kunnen er niet meer om heen: sociale media helpt ons als ondernemer en als bedrijf om onze doelgroep te vinden, te bereiken en te overtuigen. Het zijn kanalen waarop we onze boodschap met de wereld kunnen delen en waar we interactie en betrokkenheid kunnen stimuleren. Maar het kan ook een hele overweldigende wereld zijn, met al zijn algoritmes en zogenaamde best practices. Misschien denk jij soms: ‘ik heb geen idee waar te beginnen’ of ‘die anderen doen dat zoveel beter dan ik, dus ik kan er maar beter ver weg van blijven’. In dat geval kan je aankloppen bij zichtbaarheidscoach Elisa Maenhout van E-stories, die jou graag over deze drempel heen helpt. Ze deelt alvast enkele motiverende tips in dit artikel.
Zet in op passieve zichtbaarheid
e hoeft helemaal niet enkel en alleen content te creëren en te publiceren om zichtbaar en succesvol te zijn op sociale media. Je kan bijvoorbeeld bewust inzetten op passieve zichtbaarheid. Dat betekent dat jij vooral in interactie gaat met de content van andere mensen en bedrijven. Van een post leuk vinden tot een uitgebreide reactie schrijven, er zijn heel wat mogelijkheden. Je surft als het ware mee op de communicatie van anderen. Dat leidt niet alleen tot meer zichtbaarheid voor jou, maar ook het uitbouwen van waardevolle relaties.
Reageer weliswaar altijd op een authentieke manier. Als je een geschreven reactie wil nalaten, doe dat dan vanuit wie jij bent en schrijf op een manier zoals je het ook zou uitspreken tijdens een live gesprek. Heb je een bedenking bij een post, deel die dan gerust om het gesprek op gang te trekken. Ben je het helemaal eens met wat iemand anders schrijft, dan kan je de post bijvoorbeeld opnieuw gaan delen via je eigen profiel en toelichten waarom jij er ook zo over denkt. Of geef een ander eens een welgemeend compliment onder een post! Ook dát is meerwaarde creëren. Je hoeft trouwens niet altijd openbaar te reageren. Kies voor een privébericht als je je daar beter bij voelt en stimuleer daar een diepere en persoonlijkere 1-op-1 conversatie.
Het hoeft helemaal niet perfect te zijn
Sociale media kunnen intimiderend zijn en je onzeker maken, maar dat hoeft helemaal niet. Mensen resoneren met mensen, en mensen zijn nu eenmaal niet perfect. Als jij die weerstand voelt omdat je onderliggend wat zelfvertrouwen mist, dan heb je misschien last van imposter syndrome.
Weten waarom je niet zichtbaar durft te zijn, is de eerste stap. Vervolgens kan je aan dat (zelf)vertrouwen werken door bijvoorbeeld een beeldbank aan te leggen met mooie foto’s van jezelf en door helder uit te schrijven wie je bent, wat je doet, waarom je doet wat je doet, hoe je dat doet, enzoverder … Weet ook dat de inhoud van je boodschap belangrijker is dan de vorm: focus op waarde en deel oplossingen voor je ideale klant. Zichtbaar zijn betekent niet dat je voortdurend over jezelf moet schrijven. Je kan dus ook anderen in de picture zetten, zoals een collega-ondernemer met wie je fijn samenwerkt of een klantenreferentie.
Tot slot, laat je niet intimideren door de content van anderen, maar zie het als een leermoment. Laat je inspireren door wat je bij anderen ziet en denk na over wat jij daaruit voor jezelf kan meenemen. Geef er je eigen touch aan en overwin stap voor stap je zichtbaarheidsvrees. Want ja, ook jij bent het waard om gezien te worden.
Wil je graag nog meer tips over hoe je je eerste kleine stapjes in online zichtbaarheid kunt zetten?
Oorspronkelijk geschreven voor en verschenen in Overondernemers.be magazine.