Het belang van de WHY in je onderneming en hoe je deze gebruikt in je sociale media strategie
Het is vandaag nog belangrijker dan ooit om je WHY niet te vergeten. De WHY is wat jou zal blijven onderscheiden van je concurrenten, je collega’s.. We willen allemaal een plaats op het (online) podium. En het liefst met zoveel mogelijk spotlights op wat we doen. Hoe kunnen we die aandacht blijven vasthouden? Het antwoord ligt vaak in de kern van jouw WHY – een concept dat populair is gemaakt door Simon Sinek in zijn boek Start With Why. Je hebt er vast al van gehoord! Maar, hoe gebruik je die WHY in je social media strategie?
Wat is die WHY nu eigenlijk?
Je WHY is jouw diepere drijfveer. Het is niet wát je doet, of hóe je het doet, maar wáárom je het doet. Het gaat over de kernwaarden en overtuigingen die jou of je onderneming drijven. Simon Sinek legt uit dat succesvolle bedrijven beginnen bij deze kern en daar alles omheen bouwen. Merken als Apple, Nike en Dove zijn de klassieke grote voorbeelden van bedrijven die duidelijk hun WHY uitdragen in al hun communicatie. Ze inspireren mensen omdat hun boodschap verder gaat dan enkel het product; het raakt een emotionele snaar.
Als we dit even iets lokaler bekijken dan is het alom hipste & Gentse merk Wondr Care daar ook de perfecte ambassadeur voor.
Wondr Care brengt hun WHY heel duidelijk en authentiek naar voren: ze willen de wereld mooier maken door duurzame en natuurlijke verzorgingsproducten aan te bieden die goed zijn voor zowel jou als de planeet. Ze inspireren hun klanten om bewuste keuzes te maken en laten zien dat eco-vriendelijk en stijlvol perfect samen kunnen gaan. Elk product en elke boodschap ademt hun passie voor plasticvrij, vegan en milieuvriendelijk leven. Dit maakt hun merk meer dan alleen producten – het is een beweging voor een groenere toekomst. Je zal dit voelen in hun nieuwsbrieven, de website, hun socials, alsook in de communicatie van hun medewerkers op LinkedIn.
De kracht van de WHY in je social media strategie
Het is je fundament, je basis. We worden steeds kritischer, we willen als consument nog meer gehoord worden, gezien worden en willen dus diensten en producten die bij ons passen. Hoe kunnen consumenten weten of jij bent wat ze willen, als je daar niet over communiceert?
Je WHY helpt je om betekenisvolle verbindingen te maken met je publiek. Door consistent je waarom te delen in je social media content, geef je mensen een reden om zich te identificeren met jouw merk.
Stel jezelf de vraag: wat is het grotere doel van mijn onderneming? Welke impact wil ik hebben? Zodra je je WHY helder hebt, kun je dit als leidraad gebruiken om je social media strategie vorm te geven. Mensen willen zich verbinden met merken die hen inspireren. Je waarom geeft hen die inspiratie.
Vertaal je WHY naar storytelling
Storytelling is dé manier om je waarom tot leven te brengen op jouw socialemediakanalen. Het gaat erom authentiek en menselijk te zijn, je verhaal te delen en mensen te raken met wat jou drijft. Wanneer je je waarom verankert in de verhalen die je deelt, bouw je aan vertrouwen en loyaliteit.
Een voorbeeld: stel dat jouw WHY is om mensen te helpen bewuster te leven door duurzame producten aan te bieden. In plaats van alleen te praten over de eigenschappen van je producten, vertel verhalen over klanten die dankzij jouw producten een duurzamer leven zijn gaan leiden. Deel je eigen motivatie, de uitdagingen die je bent tegengekomen, en waarom je gepassioneerd bent over duurzaamheid.
De rol van herhaling
Herhaling is cruciaal. Het is niet genoeg om je waarom eenmalig te delen. Mensen hebben tijd nodig om zich te verbinden met je merk, en dat gebeurt door consistentie. Regelmatig terugkomen op je WHY zorgt ervoor dat je volgers je boodschap gaan herkennen en internaliseren.
In de klassieke marketing hebben we het vaak over het nummer 7: “je moet minstens 7x iets gezien of gehoord hebben alvorens jij eraan zal denken om dat product of die dienst aan te kopen”. Op heden ligt dat cijfer echter een stuk hoger. De meest recente onderzoeken geven aan dat het over wel 15 tot 20 keer meer gaat. Het blijft dus meer dan essentieel om consistent te blijven in je communicatie.
Gebruik verschillende contentpijlers om je waarom steeds weer onder de aandacht te brengen. Denk aan video’s, klantverhalen, behind-the-scenes posts, … waarin je het hebt over wat je drijft als ondernemer.
Hoe je je WHY kan integreren in je social media content
Je waarom zou je als een rode draad door al je communicatie moeten laten lopen. Enkele tips over hoe je dat kan doen:
- Bio’s en profielen: begin met je bedrijfsprofiel. Zorg ervoor dat je WHY duidelijk naar voren komt in je bio op Instagram, LinkedIn, en andere kanalen, zoals je website, je Google My Business.
- Posts en captions: laat je WHY terugkomen in de teksten die je schrijft. Vertel niet alleen wat je doet, maar leg uit waarom je doet wat je doet. Voeg een menselijke touch toe door verhalen te delen over de impact die je maakt.
- Video en live content: video’s en live sessies zijn krachtige tools om je WHY te delen op een authentieke manier. Mensen voelen zich meer verbonden met je als ze je persoonlijk zien praten over je missie. Ook podcasts kunnen een grote meerwaarde hebben. Als je er zelf geen hebt, zoek dan even uit bij welke ondernemers of podcasthosts je te gast kan zijn voor een gesprek of interview.
- Consistentie: creëer een contentkalender waarin je een mooie mix aan content voorziet, waarbij je je waarom boodschap gestructureerd kan mengen.
Je waarom is je foundation, dat zal niet veranderen. De noden van je doelgroep, die kunnen wel veranderen. Zorg er dus ook voor dat jouw boodschap flexibel aanpasbaar is naar die behoeften en wensen.
Soms is het dan ook nodig om je aanpak even onder de loep te nemen en aanpassingen door te voeren waar nodig. Kijk hiervoor zeker ook eens naar je statistieken. Welke content werkt op welk kanaal beter. Welke niet en waarom?
Succes met het (re-)integreren van je waarom in je merkboodschap en in je content!
Lees dit artikel en nog veel meer in het magazine van Overondernemers.be